kolik...

På em idag ringde de från hagen och sa att Lillan låg väldigt mycket i hagen & ville inte äta. De testade att plocka in henne & då ladehon sig ner hela tiden. Så jag sprang över till Göran (mamma & pappas granne & veterinär). Han ville att jag skulle tempa henne, kolla pulsen och sedan testa gå med henne någon timme då och se om det släppte.
Hon hade ingen feber & normal puls. De som ringde hade släppt henne i skrittmaskinen så hon fick fortsätta gå där. efter någon timme ringde jag Göran igen för att berätta hur läget var. Eftersom det fortfarande inte släppt kom han ut och gav henne lite lugnande, avslappnande och smärtstillande. Hon slutade försöka lägga sig då, så att jag kunde åka hem för att äta och packa sovsäck och liggunderlag för att sova i stallet under natten, så att jag skulle kunna ha henne under uppsikt. Hon fick gå i maskinen med jämna mellanrum för att försöka få det att lossa. Runt midnatt började det låta lite i magen på henne. Då fick hon börja jogga lite i maskinen & lite senare verkade det som att koliken släppt. Hon började dricka och blev väldigt hungrig.
Jag sov i alla fall kvar i stallet och gick upp varannan timme för att kolla till henne. Allt verkade bra, så vid sjutiden åkte jag hem för att äta frukost och pratade med Göran igen. Hon verkade då ha hämtat sig och både drack, åt och bajsade ordentligt.

Kommentarer
Postat av: Helena

Tur att det gick bra! Min häst hade kolik i höstas, det är så jobbigt för man blir sjukt orolig! :(

2012-04-07 @ 20:04:07
URL: http://travgalen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0